Montesori metod je jedinstven oblik ranog obrazovanja. Uspešno je integrisan u kurikulume mnogih privatnih i javnih škola. U svom pravom obliku, Montesori metod je metod obrazovanja koji naglašava učenje i otkrivanje koje vode deca.
Odabir akademski snažnog, a ipak negovanog okruženja za vaše dete je jedna od najvažnijih stvari koje ćete ikada učiniti kao roditelj.
Jednostavno rečeno, Montesori je naučno utemeljen metod obrazovanja dece zasnovan na uverenju da obrazovanje deteta treba da bude konstruisano tako da razvija sve njegove aspekte: socijalne, emocionalne, fizičke i akademske.
Svako dete poseduje urođene veštine, sposobnosti i kvalitete da ostvari svoj najveći potencijal. Čak i od malih nogu, deca imaju neverovatnu sposobnost da se osamostale i u potpunosti razviju svoje fizičke, intelektualne i emocionalne sposobnosti.
Još jedan jedinstveni aspekt Montesori metode je akcenat na okruženju za učenje koje je prilagođeno specifičnim sposobnostima i potrebama svakog deteta.
Komponente Montesori programa
Iako je svaka Montesori škola jedinstvena, naći ćete određene konzistentnosti između njih. Ove doslednosti su zasnovane na zajedničkoj komponenti koja vodi učenike i nastavnike kroz program.
Grupe dece mešovitih uzrasta
Višedobna grupisanja dece su jedinstvena učionička komponenta Montesori programa. Razlog za grupisanje u više uzrasta u učionici je dvostruk: Mlađi učenici prirodno uče više od svojih starijih vršnjaka, a stariji učenici imaju tendenciju da zadrže više informacija kada ih podučavaju mlađima. Osim toga, druženje dece različitog uzrasta i stadija u učionici oponaša stvarni svet, učeći učenike kako da se slažu sa ljudima različitog uzrasta i interesovanja.
Slobodan izbor aktivnosti
Ne postoji jedinstven pristup Montesori nastavi. Vaspitači postavljaju svoje učionice kako bi promovisali bezbedno i nezavisno istraživanje i učenje, često kroz praktične aktivnosti i lekcije. Deca će osetiti slobodu da istražuju i uče o svetu oko sebe u prostoru koji podstiče njihovu prirodnu radoznalost. Deci je omogućeno da biraju neku iz ponude praktičnih aktivnosti koje će im ispuniti dan. Ove aktivnosti uvode ili jačaju koncepte i veštine koje nastavnik bira na osnovu uzrasta i potreba učenika.
Principi Montesori obrazovanja
Montesori nastavni plan i program je osmišljen oko određenih principa izvedenih iz filozofije o tome kako deca misle i uče. Ovi principi uključuju sledeće.
Rad usmeren ka deci
Prva, i možda najvažnija stvar koju treba shvatiti u vezi sa Montesori obrazovanjem je da cilj nije pretrpavanje glave vašeg deteta činjenicama kako bi ono moglo proći test. Iako se slažemo da je kultivisanje i širenje znanja deteta izuzetno važno, takođe verujemo da su činjenice samo deo znanja koje dete može i treba da gaji dok raste i razvija se.
U tom cilju, ovaj program obrazovanja podstiče decu da iskuse „slobodu sa granicama“, što se takođe može jednostavno opisati kao rad usmeren ka deci. Učenicima se daje šansa da izaberu aktivnost koja privlači njihov lični interes ili pažnju, a zatim, kada je aktivnost izabrana, dozvoljavaju detetu da provede vreme na aktivnosti koju su odabrali. U nekim slučajevima dete može samostalno raditi, ili se mogu udružiti sa nekoliko drugih učenika koji dele njihovu radoznalost u vezi sa tom određenom temom ili aktivnošću. Zajedno kao tim, oni otkrivaju, uče i rastu kroz istraživanje.
U Montesori učionici nećete naći nastavnika koji požuruje dete sa zadatkom ili postavlja vremenska ograničenja na njihovo istraživanje koncepta. To takođe znači da nećete naći čitavu grupu kako uči istu stvar u isto vreme. Umesto toga, veća je verovatnoća da ćete videti male grupe dece kako rade na nekoliko različitih aktivnosti istovremeno. Vaspitača nećete pronaći ispred razreda kako svima deli jednu te istu lekciju, već u kretnji od grupe do grupe učenika, odgovarajući na njihova pitanja i pomažući im u istraživanju.
Upijajući um
Dete je prirodno željno, veoma sposoban učenik koji može da apsorbuje značajnu količinu informacija iz svog okruženja. Zato su njihove predškolske i početne godine izuzetno važan period za izlaganje što je moguće većem broju iskustava, pojmova i lekcija. Idealno vreme za upis deteta u program je u fazi njihovog malog uzrasta — bilo gde od 16 do 32 meseca. Iako je učenje doživotni koncept, mozak malog deteta je sličan sunđeru – upija sve što mu se nađe na putu. Nema boljeg vremena da počnu da podstiču svoju prirodnu sklonost da istražuju svet oko sebe.
Kako deca nastavljaju kroz Montesori nastavni plan i program u osnovnu školu, sa emfazom na istraživanju i otkrivanju ostaje, ali postaje vođena dečjom potrebom da zna „zašto“ se nešto dešava. Sa značajnim fokusom na društvo i prirodu, program za osnovnu školu je osmišljen tako da uključuje tradicionalne osnovne predmete poput matematike, čitanja, istorije i nauke, ali je takođe dizajniran da omogući deci prostor da se zapitaju zašto su stvari takve kakve jesu i istražuju kako te stvari utiču na njihov svakodnevni život.
Montesori program takođe ima snažan naglasak na ličnu odgovornost i praktične koncepte, kao što su upravljanje vremenom i održavanje ličnog prostora čistim.
Period osetljivog učenja
Mnogi roditelji ne shvataju da se rast njihovog deteta odvija kroz četiri naučno zasnovane faze, ili ravni razvoja, i svaka od ovih faza ima različite potrebe u okviru ciklusa učenja. Dakle, umesto prilagođavanja predmeta da „pristaje“ određenom uzrastu ili fazi, Montesori teorija kaže da je obrazovni pristup ono što bi trebalo da se promeni da bi odgovaralo svakoj fazi.
Montesori nastavnici obučeni su da prepoznaju i neguju ove osetljive periode, maksimizirajući priliku da pomognu deci da uče u vreme kada to mogu najefikasnije da učine. Na primer, mladi učenici bi se mogli upoznati sa matematičkim konceptima tako što će provoditi vreme brojeći drvene blokove. Zatim, kako se uvešte u brojanju, njihov nastavnik ih može uputiti ka osnovnim konceptima dodavanja i oduzimanja blokova mešavini — umesto da pređe pravo na tradicionalnu metodu deljenja radnih listova ili pamćenja ideje da je 2+2=4.
Na sličan način, Montesori učenici koriste „pokretnu abecedu“ da nauče slova i, na kraju, nauče da čitaju. Pokretna slova omogućavaju deci da drže slova u rukama i pomeraju ih da vide kako izgledaju i kako mogu da se kombinuju da bi stvorili reči. Ideja koja stoji iza ovoga je da učenici napreduju u svojim sposobnostima kako rastu, maksimizirajući vreme kada su najbolji u mogućnosti da primaju informacije i koristeći to vreme da bi ih kasnije podesili za uspeh.
Prepared environment
U Montesori školi, okruženje je pažljivo osmišljeno tako da učenje postane zabavno i značajno iskustvo. Ne verujemo da učenje dolazi od pamćenja činjenica – umesto toga koristimo širok spektar specijalizovanih materijala koji omogućavaju detetu da uči sa sve većim nivoima apstrakcije. Montessori materials daju uvid u složene koncepte, dok dete uživa u njihovoj upotrebi i manipulaciji, uz vođstvo nastavnika.
Zanimljivost Montesori učionice je da je pažljivo dizajnirana, ali je taj dizajn kreiran sa namerom da deca provode dane učeći i istražujući okruženje učionice. „Pripremljen” nikada ne znači ograničen, a vaspitači nastoje da obezbede otvorene, bezbedne prostore za decu da otkrivaju i istražuju tokom celog dana. Nikada nećete videti Montesori učionicu sa mestima koja su „zabranjena“ za dete ili stvarima koje ne mogu da dodiruju.
To je takođe razlog zašto naglašavamo višedobne grupe. Na kraju krajeva, okruženje u učionici ima više od materijala na policama ili slika na zidovima. Kada deca različitog uzrasta i sposobnosti rade zajedno, neka od njihovih otkrića dolaze jednostavno iz međusobne interakcije.
Nezavisnost i otkriće
Montesori takođe prepoznaje da je svako dete različito, pa će se i njihova interesovanja i obrazovne potrebe razlikovati. Ističemo individualni pristup koji omogućava nastavnicima da osmisle i razviju aktivnosti i iskustva učenja koja prate specifične potrebe i spremnost svakog deteta. Vremenom, ovi principi podstiču samopoštovanje, nezavisnost, istraživanje i kreativnost — ključeve za konačno promovisanje radosti i ljubavi prema učenju.
Učenje usmereno na decu znači da dete vodi svoje vreme za učenje. Umesto usmerenih 30-minutnih koraka za aktivnost ili zadatak, deca imaju duže vremenske blokove da se uključe u aktivnosti koje pokrivaju predmete i stvari koje ih zanimaju. Ovi duži vremenski blokovi daju deci prostor koji im je potreban da otkriju i savladaju nove koncepte.
Koja je uloga vaspitača?
Nastavnici su vitalni deo svake Montesori radionice, ali njihova uloga se razlikuje od one na koju ste možda navikli u tradicionalnoj učionici. U tradicionalnom okruženju, naći ćete nastavnika koji stoji ispred razreda i deli činjenice i uputstva brzim tempom. Njihova uloga je da dele informacije svojim učenicima i podstiču ih da ih zapamte na vreme za sledeći test. Poučavanje na ovaj način često može pretvoriti radost učenja u posao za decu, oduzimajući zabavu otkrivanja.
U Montesori okruženju uloga nastavnika je da podstiče prirodnu sposobnost dece da otkrivaju i stvaraju. Ovakav pristup prepoznaje da deca najbolje uče kada ih nastavnici podstiču da iskoriste svoju prirodnu kreativnost i inteligenciju za prikupljanje informacija i otkrivanje. Njihova nagrada je osećaj ponosa koji dobijaju kada savladaju novi koncept.
Umesto da stoji ispred odeljenja i deli činjenice, Montesori nastavnik planira aktivnosti koje su osmišljene da uvedu i ojačaju koncepte. Oni se biraju na osnovu uzrasta i sposobnosti učenika u razredu i često koriste praktični pristup učenju. Kada dete odabere svoju aktivnost, nastavnik preuzima ulogu vodiča, odgovarajući na pitanja ili suptilno vodeći učenika u otkriće.