Važnost obrazovanja u ranom detinjstvu za život dece je van sumnje. Dobar početak života je odavno prepoznat kao osnova za budući razvoj, zdravlje i blagostanje, ne samo u ranim godinama već i tokom čitavog života. Najnovija naučna istraživanja su dokazala da učenje i mentalni razvoj dece počinje odmah po rođenju i nastavlja se do kraja života, ali ne istim intenzitetom kao u predškolskom uzrastu. Imajući ovo na umu, bebama, maloj deci i predškolskoj deci su potrebna pozitivna iskustva ranog učenja koja će postaviti temelje za njihov intelektualni, društveni i emocionalni razvoj i kasniji uspeh u školi. Dakle, kako obrazovanje u ranom detinjstvu zasnovano na Montesori metodu priprema decu za školu i kasniji život?

1. Ključne razvojne faze

Montesori je naučna obrazovna metoda fokusirana na ključne razvojne faze kroz koje prolaze sva deca na svom putu ka odraslom dobu. U svakoj od ovih faza, deca su u osetljivom periodu za učenje različitih veština i aktivnosti koje će im pomoći da dođu do sledeće razvojne prekretnice. Doktorka Marija Montesori je verovala da bi deca ostvarila izuzetan napredak ako bi im se pružila prilika da istražuju i vežbaju ove veštine. Zbog toga je Montesori metod obrazovanja osmišljen u skladu sa jedinstvenim razvojnim potrebama deteta. Montesori nastavni plan i program, struktura Montesori radionice i materijali za učenje su testirani, usavršeni, procenjeni i dokazani u svim starosnim grupama, zemljama i kulturama kako bi se podržao i negovao puni razvojni potencijal deteta.

2. Društveni razvoj i saradnja

U Montesori učionici, deca se grupišu u različite uzraste i podstiču se da sarađuju i pomažu jedni drugima. Ova struktura okruženja za učenje podstiče decu da dele i rade zajedno na istraživanju različitih oblasti Montesori nastavnog plana i programa. Na osnovu prirode okruženja u učionici, deca uče da poštuju jedni druge, razvijaju veštine zajedničkog rešavanja problema i grade osećaj zajednice.

3. Usredsređenost na dete

Pod vođstvom nastavnika Montesori učionica je pripremljeno okruženje za učenje gde deca mogu slobodno da biraju između niza razvojno odgovarajućih aktivnosti. Nastavnici u Montesori učionici su tu da vode i olakšaju iskustvo učenja. Oni preuzimaju vođstvo od dece u učionici, osiguravaju da se poštuju osnovna pravila i podstiču decu da rade samostalno i sopstvenim tempom. Omogućavanje deci da usmeravaju sopstveno učenje omogućava im da uče na prijatan način i razviju entuzijazam za učenje, zajedno sa samodisciplinom, nezavisnošću i pozitivnim samopoštovanjem.

4. Samoprocena i unutrašnja motivacija

Samokorekcija i samoocenjivanje su sastavni delovi iskustva Montesori učenja. Kako deca napreduju kroz obrazovni program, uče da kritički gledaju na svoj rad, prepoznaju i ispravljaju svoje greške i uče iz svojih grešaka. Pružajući deci slobodu da ispituju, duboko istražuju i uspostavljaju veze, učenici Montesori uče da postanu samouvereni, samomotivisani učenici sa suštinskom ljubavlju prema učenju. Montesori obrazovanje neguje angažovane učenike sa pozitivnim i samouverenim pristupom doživotnom učenju.

5. Učenje za život

Istraživanje koje je sprovela grupa psihologa u SAD, objavljeno u časopisu Science 2006. godine, ispitivalo je sposobnosti dece koja se podučavaju u Montesori školi u poređenju sa sistemskom školom. Istraživanjem je utvrđeno da su deca koja su pohađala Montesori škole kreativnija, socijalno prilagođenija i sposobnija da se prilagode promenljivim i složenim problemima, koji se vide kao prediktori budućeg školskog i životnog uspeha. Pored toga, istraživači su utvrdili da su 5-godišnji Montesori učenici bili bolje pripremljeni za čitanje i matematiku i da su 12-godišnjaci pisali „znatno kreativnije eseje” koristeći „sofisticiranije strukture rečenica”. Montesori deca su takođe pokazala veći osećaj za „pravdu i pravičnost, bila su u interakciji na „emocionalno pozitivan način“ i bila je manja verovatnoća da će se uključiti u „grubu igru tokom pauza“.

Ukratko, Montesori obrazovanje neguje prirodnu želju dece da uče i ostvare svoj puni potencijal pružajući im temelje za budući rast. Montesori diplomci se kreću od osnivača Google-a i Amazon.com preko naučnika i umetnika sa Rodosa do dobro prilagođenih profesionalaca orijentisanih ka cilju. Razumevanje doktorke Marije Montesori o tome kako i zašto deca uče omogućava Montesori radionicama da stvore odličnu osnovu za učenje dece koja otvara vrata obrazovanju za život.