Učenje kod kuće – sve o kućnim Montesori materijalima

Uradili ste potrebno istraživanje i sada znate da je Montesori metod ono što želite za svoju decu. Spremni ste da postavite svoj prostor za učenje kod kuće, ali niste sigurni odakle da počnete. U današnje vreme, kao i sa svime, ima mnogo oprečnih informacija o tome šta jeste, a šta nije Montesori, posebno u vezi sa materijalima.

Evo osam stvari koje treba da znate o kućnim Montesori materijalima.

#1 Pronađite predmete koji deci drže pažnju

Dr. Marija Montesori je podsticala praktično učenje, a pravi materijali su sve. Najvažnija stvar koju materijal treba da uradi jeste da trajno privuče pažnju vašeg deteta. sa pravim materijalima, učenje kod kuće je gotovo jednako efikatno kao ono u radionici.

Montessori materials angažuju i promovišu kreativnost kod dece. Pozivaju decu da iskuse i eksperimentišu. Montesori materijali su lepi, edukativni i prijatni.

Montesori artikli su proizvodi vrhunskog kvaliteta i, kada se neguju, mogu da traju godinama. Zato uvek, uvek birajte kvalitet umesto kvantiteta. Nekoliko dobro odabranih i kvalitetnih predmeta koji drže pažnju vašeg deteta je daleko bolje od sobe pune stvari niskog kvaliteta.

#2 Kategorizujte materijale

Montesori materijali se svrstavaju u tri kategorije: akademski, senzorni i praktični.

Akademski materijali su usmereni na jezik, nauku i matematiku. Klasični predmeti uključuju slova od brusnog papira, šipke sa brojevima i drvene daske za praćenje.

Senzorni materijali su ono što mislite da jesu. Omogućavaju deci da uče kroz svoja čula. Senzorno učenje je ključno za razvoj mozga, a senzorni stimulansi bukvalno teraju dečji mozak da raste, posebno od treće do sedme godine. Kada birate senzorne materijale, fokusirajte se na drvene kocke, mesingana zvona i zimzelenu ružičastu kulu.

Praktični život se fokusira na alate i zadatke svakodnevnog života – pranje sudova, slaganje odeće i pripremanje hrane. Deca žude za nezavisnošću, a dopuštanje da učestvuju u svakodnevnim životnim aktivnostima daje im samopouzdanje. 

#3 Izaberite prirodne proizvode

Ovde se zapravo otvara veći deo diskusije „šta jeste, a šta nije Montesori“. I možete se izbezumiti od brige o tome.

Umesto savršenstva, idite na doslednost i odlučite se za prirodne proizvode kao što su drvo, mesing, staklo i tkani tekstil kada god možete.

Prirodno važi i za osvetljenje. Izaberite prostore ispunjene suncem i izbegavajte veštačko osvetljenje. Šta je još bolje? Izađite napolje. Na kraju krajeva, ne postoji ništa prirodnije od prirode.

#4 Staklo pre plastike

U skladu sa prirodnim materijalima, izaberite staklo umesto plastike. Postoji mnogo proizvoda koji kratkoročno čine život lakšim: šoljice za piće, poklopci koji sprečavaju prosipanje, i slično. Ali ovi proizvodi nisu usklađeni sa praktičnim životnim učenjem i, možemo reći – nisu Montesori.

Dr. Montesori je verovala u nezavisnost i sposobnosti dece. Verovala je da treba sipati vodu u pravu čašu, oguliti pravu šargarepu i koristiti pravi nož.

Tegle se prosipaju i čaše se lome. To je deo života. Ovi predmeti su stvarni i izazivaju poštovanje. Oni uče decu o delikatnim aspektima našeg sveta.

#5 Nameštaj i alati prikladne veličine

Kada birate Montesori materijale, razmislite o njima iz perspektive deteta. Deca su manja, i to treba imati na umu kada razmišljate o materijalima. Doktorka Montesori je pozvala svoju školu “Dečija kuća” sa razlogom.

Takođe, deca su bliže zemlji. Neka pod bude vaš novi najbolji prijatelj jer tu deca provode veći deo svog vremena. Postavite materijale gde deca mogu da im pristupe. Tacne su takođe odlične; sadrže sve predmete za jednu aktivnost u jednom prostoru, a deca ih mogu nositi gde god žele da se datom aktivnošću bave.

I zapamtite – nameštaj i alati moraju biti skladn sa veličinom deteta.

#6 Igračke otvorenog i zatvorenog tipa

Otvorene i zatvorene igračke je još jedna oblast žustre Montesori debate. Opet, nemojte se upuštati u ovu diskusiju. Da pokvarimo unapred debatu – oba tipa igračaka su u redu.

Otvorene igračke kao što su umetnički materijali, vozila i lutke podstiču maštu. I nema pravila. Mogućnosti su beskonačne. Otvorene igračke su odlične za samostalnu igru jer deca mogu prepričavati i smišljati priče, pa čak i raditi kroz stvari.

Zatvorene igračke kao što su slagalice i rad na povezivanju objekata imaju granice, zbog čega se deca osećaju bezbedno. Postoji red i samoispravljanje, a rad sa zatvorenim igračkama daje deci osećaj dostignuća. A evo još jednog upozorenja koje preti da upropasti debatu: deca mogu koristiti zatvorene igračke na otvoren način.

#7 Ostavite zidove praznim

Tipično je videti školske učionice pokrivene od poda do plafona na nastavnim posterima, slikama i grafikonima. I primamljivo je to učiniti i u oblastima za učenje kod kuće. Ali dekoracija od zida do zida je neodoljiva za decu i umanjuje njihov fokus.

Montesori zidovi treba da budu prazni za početak, a zatim ispunjeni dečijim radovima, a ne unapred napravljenim materijalima. Ostavite zidove iznad radnih polica golim, a čak i oglasnu tablu. Neka deca pokažu svoj put i ukrase svoje prostore. Ovo stvara personalizovano okruženje za učenje i daje deci agenciju. Veoma Montesori, složićete se.

#8 Organizacija i minimalan nered

Kao i zidovi, sve radne površine treba da budu bez nereda i jasno organizovane. Pripremljeno Montesori okruženje može izgledati oskudno, ali to je namerno. Svaki predmet ima svoje mesto, omogućavajući deci da napuste posao i odlože ga.

A dobar „šelfi“ nije samo za Instagram. Miran, uredan prostor za učenje kod kuće čini da se deca osećaju bezbedno. Red obezbeđuje predvidljivost, a dobro postavljeno okruženje znači da deca mogu sama da održavaju prostor.

Takođe, udobni prostori su obavezni. Deci je potreban mekani nameštaj gde mogu da se sklupčaju i rade. Usporedba tekstura je veoma važna u Montessori prostorima, pa se pobrinite da vaš kućni prostor uravnoteži tvrdi i mekani nameštaj.