Jedan od vaših najvažnijih ciljeva kao roditelja je da svom detetu usadite ljubav prema rečima. Ljubav prema čitanju. Ljubav prema pisanju. A Montesori pristup čini učenje čitanja i pisanja radošću, a ne poslom, jer funkcioniše uz prirodni razvoj vašeg deteta.
Već ste videli sreću u svom detetu kada savlada novu veštinu – sipanje mleka u čašu, sortiranje predmeta, metenje poda.
Možda, a da vi to niste ni svesni, su ove veštine pripremile vaše dete da čita i piše jer, uz Montesori pristup, dete nije učeno veštini pismenosti. Ono je stiče tokom svog prirodnog toka razvoja.
Počnite rano
Ne postoji takva stvar kao što je prerano postavljanje temelja za učenje čitanja i pisanja jer osetljivi period za učenje deteta počinje već u materici i nastavlja se do šeste godine. Tada je vaše dete osposobljeno da ispuni razvojne prekretnice, uključujući savladavanje jezika.
Dr Montesori je rekla: „Važno je zapamtiti da akcije deteta nisu posledica slučajnog izbora, već su usmerene njihovim unutrašnjim potrebama za razvojem.“ Mala deca su stvorena da uče jezike. Do 3 godine većina dece je spremna da nauči glasove i slova, a do 4 godine većina može da čita osnovne reči.
Dakle, šta možete učiniti da poboljšate njihov razvoj? Razgovarajte sa svojim detetom rano i često.
Sećate se kako je vaše dete reagovalo kada ste počeli da razgovarate sa njim? Njihova tela su se trzala i migoljila jer su hteli da ispuštaju zvukove koje ste ispuštali. Deca žele da komuniciraju.
Čitajte svom detetu. Pustite ih da vam „čitaju“. Deca mogu da koriste slike u knjizi da ispričaju svoju priču, pa neka „prošetaju slikama“. Neka okreću stranice. Istaknite stvari koje vidite. Razgovarajte o njima i koristite njihova prava imena. Jezik je svuda. Pokažite im.
Uvedite foniku
Učenje čitanja i pisanja počinje fonikom. Fonika znači zvuk, i to je način učenja pismenosti u Montesori edukaciji. Kod fonike, svako slovo ili grupa slova se odnosi na zvuk koji proizvodimo dok razgovaramo. Da bi moglo da čita, vaše dete mora da zna zvukove svih slova.
Montesori metoda kombinuje foniku sa senzornim učenjem, a to se često radi slovima od brusnog papira. Samoglasnici su obično plavi, dok su suglasnici crveni. Deca prstima precrtavaju slova dok uče njihove zvukove. Stoga su pismo i njegovi zvuci posvećeni vizuelnoj i mišićnoj memoriji.
Ne morate da idete po abecednom redu. Počnite sa 3 slova i pokažite detetu jedno po jedno slovo. Na primer, ako vaše dete radi sa slovom „M“, pokažite mu kako da ga polako prati. Obavezno počnite sa leve strane, a zatim modelirajte kako da izgovorite zvuk slova na kraju svakog praćenja.
Razvijajte fonološku svesnost
Fonološka svesnost je sposobnost rada sa zvucima govornog jezika, a foneme su najmanja jedinica govora. To je samo govor nastavnika o „zvucima koje slova prave“. Na primer, reč “pas“ ima tri fonema (ili zvuka) – „p“, „a“ i „s“.
Snažna fonološka svesnot znači da vaše dete može da:
- Segmentira – identifikuje glasove slova u reči
- Kombinuje – spaja zvukove slova zajedno
- Manipuliše – oduzima ili dodaje zvuk slova
- Kategorizuje – spoji reči sa sličnim slovnim zvucima
- Broji – identifikujte broj slogova u reči
- Rimuje
Zvuči komplikovano, zar ne? Nije. Opet, ovo su termini za Montesori vaspitača za stvari koje verovatno već radite sa svojim detetom. Jačate fonološku svesnost svog deteta pevanjem šašavih pesama, recitovanjem dečijih pesmica i igranjem zvučnih igrica.
Počnite sa pisanjem
U Montesoriju, učenje čitanja i pisanja funkcioniše tako što deca uče da pišu pre nego što nauče da čitaju, jer je razvojno prirodnije da vaše dete gradi sopstvene reči pre nego što pročita reči drugih. Pisanje, ili kodiranje, je način na koji vaše dete dobija ono što mu je u glavi ostvareno na papiru.
Upoznajte svoje dete sa a pokretnom azbukom. Pokretna azbuka je suštinski alat za opismenjavanje, a Montesori dom ili učionica nisu potpuni bez njega.
To je drvena kutija sa slovima unutra, a vaše dete koristi ta slova za stvaranje jednostavnih reči. I baš kao slova od brusnog papira, samoglasnici u pokretnoj azbuci su plavi, a suglasnici crveni.
Kada vaše dete razvije dovoljno samopouzdanja da stvara reči od tri slova, može da pređe na složenije reči, pa čak i da počne da pravi kratke rečenice.
5. Počnite sa čitanjem
Čitanje je prirodni sledeći korak nakon učenja pisanja. Sada kada vaše dete može da kodira sopstvene reči, spremno je za čitanje ili dekodiranje reči koje je neko drugi napisao.
Čitanje je razumevanje da simboli predstavljaju zvukove. Zvukovi se kombinuju da bi napravili reči. I reči se povezuju sa drugim rečima da bi dale značenje.